WYPRAWA NA BAJKAŁ

Fundacja Kresowa „Polonia” _ „TRANSPOLONIA”

Poznań – Gorzów – Wronki, + 48 515 185 047, +48504576602

e – mail : elena.fundacja.polonia@interia.pl, fundacja.kresowa.polonia@interia.pl

 

Warszawa – Moskwa – Irkuck – Bajkał  – Irkuck – Moskwa – Warszawa

 Podróż najsłynniejszą i najdłuższą na świecie Koleją Transsyberyjską przez mało znane i rozległe krainy północnej Azji. Bajkał – najstarsze i najgłębsze jezioro słodkowodne świata. Rejs po Bajkale. Piesze wycieczki po: wyspie Olchon, Arszanie, Listwiance, nad zatoką rzeki Aja.  Wejście na górę  Tan – Han…  rzeka Kyngyrga, stupy i dacany buddyjskie, Dolina Kamiennych Duchów,  sioło Chużir  i  przylądek  Hoboj… Odwiedzimy polską wieś Wierszyna i spotkamy się z naszymi rodakami z Irkucka – miejscową Polonią…

 Niekończące się góry i lasy Syberii. Zanikające kultury plemion syberyjskich, takich jak Buriaci czy Ewenkowie. Świat na pograniczu wielu religii: buddyzmu, szamanizmu i prawosławia.

Moskwa, stolica Federacji Rosyjskiej. Miasto z końca świata: Irkuck.

Program ten przygotowaliśmy z myślą o naszych bardzo wymagających Podróżnikach. Daje on możliwość prawdziwego poznania Bajkału. Podróż koleją Transsyberyjską uświadomi, jaki dystans trzeba pokonać, by dotrzeć do tego pięknego, ogromnego jak morze jeziora. Podczas wycieczki zobaczą Państwo Bajkał nie tylko z brzegu, ale zmierzą się z jego majestatem podczas rejsów wodnych.

Termin: 16 lipca – 31 lipca

Transport: samolot, pociąg – Magistrala Transsyberyjska, samolot.
Ilość dni: 16
Liczba uczestników: 11
Pilot na całej trasie: 1

 Dzień 1 (poniedziałek) – 16.07: zbiórka grupy na lotnisku w Warszawie, 3 godziny przed wylotem.

Wylot do Moskwy. Przelot około 2 godzin. Przejście kontroli celnej i odprawy paszportowej. Transfer z lotniska do hotelu. Zameldowanie się w hotelu. Zwiedzanie Moskwy z metra, z przewodnikiem. Obiadokolacja w mieście. Nocleg.

Dzień 2 (wtorek) – 17.07: śniadanie. Czas wolny i  czas na zakupy przed podróżą. Transfer na dworzec kolejowy. Zajęcie miejsc w pociągu Trans- syberyjskiej Magistrali (przedziały 4 – osobowe, lub 2 osobowe  za dopłatą, miejsca sypialne). Początek podróży Transsyberyjską Magistralą. W podróży 3 dni i 9 godzin. (Bardziej szczegółową informację o Transsyb proszę czytać niżej).

Dzień 3 (środa) – 18.07: dzień w podróży.

Dzień 4 (czwartek) – 19.07: dzień w podróży.

 Dzień 5 (piątek) – 20.07: przyjazd pociągu w godzinach wieczornych do Irkucka. Transfer do hotelu. Obiado-kolacja. Nocleg.

Dzień 6 (sobota) – 21.07: śniadanie. Zwiedzanie Irkucka: zapoznanie się z miejscem założenia ostrogu, pomnikiem  pionierów tych ziem, prawosławnym kościołem zbawiania,  katolickim kościołem i innymi pomnikami kultury i architektury miasta. Spotkanie z miejscową Polonią.  Czas wolny. Obiado – kolacja. Nocleg.
Dzień 7 (niedziela) – 22.07: śniadanie. Transfer do Małego Morza  (300 km)

(Małe Morze (Narin Dalai – „wąskie morze”) – część jeziora Bajkał w jego środkowej części, oddzielona wyspą Olkhon. Obszar Małego Morza jest częścią Bajkalskiego Parku Narodowego w obwodzie Irkuckim.

Długość Małego Morza wynosi około 70 km. Szerokość wynosi od 5 do 16 km. Głębokość dochodzi do 210 m w części północnej. Wzdłuż północno-zachodniego wybrzeża rozciąga się pasmo Primorsky (1746 m). Roślinność brzegów –  to górska tajga, przy  ujściach rzek – step. Występują ruchome piaski. W południowo-zachodniej części Małe Morze jest związane z  Olchonską Bramą, w północno-zachodniej części zatoki, która nosi nazwę Mukhor.

Na Małym Morzu znajdują się  wyspy: Izhilhey, Zamogoi, Ogoy Oltrek, Hibin …)

Posiłek w przydrożnej kawiarni.  

Zapoznanie się z Doliną Kamiennych Duchów,  piękną zatoką Aja,  malowidłami skalnymi, ścianami  Kurykańskimi.  (Kurykanie – to  potomkowie najstarszych narodowości azjatyckich wywodzących się od Hunów – koczowników.  Plemiona  te zasiedliły  Syberię Wschodnią już w  I tys. n. e. i były  gospodarzami ziem   Przybajkalskich, do czasu zajęcia tych terenów przez plemiona mongolskie.)

Wejście na górę  Tan – Han.  

Wieczorny przyjazd do bazy pobytowej,  kolacja,  nocleg.

Dzień 8 (poniedziałek) – 23.07: wczesne śniadanie. Przejazd do przeprawy promowej. Zajęcia miejsc na promie. Przeprawa na wyspę Olchon.

(Jest to największa z bajkalskich wysp. Długa na 72 km, szeroka na 15 km, zadziwi rozmaitością krajobrazu – stepy, skały, lasy i jeziora, plaże. Olchon to święta wyspa szamanizmu, to miejsce pamiętające też mroczne radzieckie czasy. Znajdował się tutaj łagier, którego więźniowie łowili i przerabiali bajkalskie ryby.) Przesiadka na bus (УАЗ), przejazd do sioła Chużir  (40 km, droga szrutowa), przejazd dalej do przylądku  Hoboj    ( swoją nazwę Hoboj zawdzięcza  najbardziej wystającej części przylądka, którą stanowi  płaska kamienna płyta, przypominająca swoimi formami zwierzęcy kieł (Hoboj  w języku Buriatów oznacza „kieł”).  Czas, bajkalskie wiatry, wielkie  mrozy i palące słońce pozostawiły  swoje ślady na kle Hoboja,   miejscami jest on  przecięty otworami na wylot.  Duży otwór jest i w  grzbiecie skały, łączy on wyspę z płytą.  W tym otworze mieści się człowiek na całą długość swojego  wzrostu. U przylądka Hoboj jest jeszcze jedna twarz, zobaczyć którą da się latem od strony wody, albo zimą od strony lodu: południowy kraj „kła” na boku przypomina  kobiecy profil i nazywa się skałą Panny.  Niepowtarzalność i surowe piękno Hoboja były  wysoko doceniane przez starożytnych tubylców  Olchonu – Hoboj uważa się za miejsce święte – tu odbywały się obrządki kultu.  Na olbrzymich głazach, które wysuwają się z wody niedaleko przylądka, lubią leżakować nerpy (foki). Przylądek ma status krajobrazowego pomnika przyrody.)

Obiad – piknik. Powrót na prom, przeprawa na ląd.  Kolacja w bazie pobytowej.  
Dzień 9 (wtorek) – 24.07: śniadanie. Realizacja poniższego programu dnia przy odpowiednich warunkach pogodowych! Przy złych warunkach pogodowych – ten punkt programu będzie zastąpiony innym programem – Wyjazd z Olchonu do Wierszyny, polskiej wsi. Do dziś mieszkają tutaj potomkowie emigrantów  z Małopolski. W 1910 r. przyjechali tutaj po lepsze życie. Niestety, marzenia o nim przerwała rewolucja. Nikt nie powiadomił ich o możliwości powrotu do Polski po wojnie. Spacer po wsi: kościół, cmentarz, Dom Polski, spotkanie z mieszkańcami, obiad przygotowany przez miejscowe gospodynie. Wieczorem przejazd do Irkucka.  Kolacja w kawiarni przydrożnej.  
Zakwaterowanie w hotelu. Nocleg.

Dzień 10 (środa) – 25.07: śniadanie.  Transfer do miejscowości Arszan. (Pogórze Wschodnich Sajan, 250 km, droga asfaltowa). Wycieczka po miejscowości: zapoznanie się z  wodospadami, dacana buddystów, stupy (świątyni kultu buddyjskiego).

( Dolina Tunkinska – jedno z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Buriacji. Dolina ciągnie się na długości 200 km i jest przedłużeniem Doliny Bajkalskiej.  Od północnej strony jest ograniczona stokami Sajan Wschodnich, od południa – stokami (zboczami) grzbietu  Chamar – Daban.  Przez dolinę płynie rzeka Irkut, która wpada do rzeki Angary. Od nazwy rzeki Irkut bierze swoją nazwę miasto Irkuck. Ilość słonecznych dni w dolinie jest większa niż na południowym wybrzeżu Krymu. Dolina jest wystarczająco szeroka, obfita w malownicze krajobrazy, o stosunkowo ciepłym klimacie, posiada żyzne gleby, mnóstwo naturalnych, historycznych i kulturalnych obiektów.  Przez Tunkinską Dolinę biegnie droga do granicy z Mongolią.

Kurort Arszan położony jest na pogórzach Sajan Wschodnich, w miejscu wyjścia z gór rzeki Kyngyrga. Arszan, dzięki  posiadaniu leczniczych, mineralnych źródeł na swoich ziemiach, a także krystalicznie czystemu, górskiemu powietrzu, stał się ulubionym miejscem odpoczynku mieszkańców Irkucka. W kurorcie Arszan leczą  choroby układu sercowo-naczyniowego, przewodów żołądkowo-jelitowych, wątroby i dróg żółciowych, choroby metaboliczne.

Tutejszą wodę mineralna stosuje się do picia i kąpieli leczniczych. )

Zapoznanie się ze stupą buddyjką „Daszy Goman”

(Stupa „Daszy Goman” w tłumaczeniu z języka tybetańskiego oznacza  „Mnóstwo drzwi szczęścia „. Stworzona na podstawie wizerunku hinduskiej stupy, która powstała za czasów głęboko starożytnych, jako wotum pamięci trzykrotnego wytłumaczenia nauczania przez samego Buddę.   Stupa „Daszy Goman”  wybudowana została w roku 2004  i została poświęcona przez tybetańskiego lamę czcigodnego Yeshi – Lodoy Rinpocze.)

 Dalszy ciąg zwiedzania i odpoczynku: kąpiel w uzdrawiających termalnych źródłach.

(Balneologiczny obszar uzdrowiskowy położony jest w 5 km od sioła Żemczug (Perła), nad brzegiem rzeki Irkut. Głównym czynnikiem leczniczym są mineralne, termalne wody: ze składnikiem dwutlenku węgla z temperaturą +55С i woda metanowa o temperaturze + 36С. Wskazania: leczenie chorób układu kostno-stawowego, obwodowego układu nerwowego, konsekwencje urazów układu mięśniowo-szkieletowego, chorób skóry i chorób ginekologicznych.)

Zwiedzanie buddyjskiego dacanu (świątyni).

(Dacan  «Bodhidharma» jest położony w odległości 500 m od kurortu Arszan,  u podnóża Grzbietu Sajańskiego. Dacan jest oparty na tradycji unikatowego Chojmorskiego Chandagatajskiego dacana, zbudowanego przez wybitnego buriackiego działacza religijnego i oświatowego Agwana Dorżijewa w roku 1917 –  jako replika klasztoru buddyjskiego w  Petersburgu.)

Spacer wąwozem marmurowym wzdłuż rzeki Kyngyrga do wodospadu (2 km).

Odwiedzenie źródła „ocznego” i źródeł z pitną wodą mineralną. Czas na zakup  pamiątek i miejscowych ziół.

(Rzeka Kyngyrga  bierze swój początek wysoko w górach wieloma ciekami wodnymi, całkowita długość od źródła do ujścia to około 27 km,  powierzchnia basenu rzeki – w górnej części- wynosi 42 km kwadratowe. Największym i najbardziej dostępnym dla turystów jest wodospad, położony w odległości 1 km od parku kurortu. Wysokość wodospadu – do 9 metrów. Nad brzegami rzeki z ziemi wydobywają się krynice – źródła z kryształowo czystą wodą. Rzeka w ciągu roku nie zamarza, powodem tego są szybkie prądy, miejscami pokrywa się taflą lodową, pod którą biegnie silny wodny potok w kolorach szmaragdowo-zielonych i niebieskich.
Obiado-kolacja.
Zakwaterowanie w hotelu. Odpoczynek.

Dzień 11 (czwartek) – 26.07: śniadanie (włączone w koszt). Transfer do miejscowości Kułguk.  Wsiadamy na statek, rejs wzdłuż Kolejki Okołobajkalskiej (około 102 km), obiad – piknik.

Po drodze – zapoznanie się z kompleksem Szabartuj i Kirkirej, grupą Angasolską. Przystanek – zapoznajemy się z najdłuższym tunelem Kolejki Okołobajkalskiej.  Zakwaterowanie w bazie. Kolacja. Nocleg.

Dzień 12 (piątek) – 27.07: śniadanie. Czas wolny. Obiad w bazie. Spacer wzdłuż Kolejki Okołobajkalskiej, zapoznanie się  architekturą zabudowy.

Wsiadamy w miejscowy pociąg, przejazd do Portu Bajkał (około 1 godzina 30 min),  zwiedzanie ekspozycji tematycznej o budownictwie Kolejki  Okołobajkalskiej (w budynku dworca kolejowego. Zwiedzanie jest możliwe, jeśli ekspozycja będzie otwarta).

Przeprawa do miejscowości Listwianka.  Zakwaterowanie w hotelu. Kolacja Nocleg.

Dzień 13 (sobota) – 28.07: śniadanie. Zwiedzanie Listwianki, najbardziej znanej miejscowości nad Bajkałem, pięknie położonej przy wypływie rzeki Angary z jeziora Bajkał Zwiedzanie muzeum Bajkału, retro – parku i bazaru z pamiątkami. Wizyta w Muzeum Bajkału (zbiory fauny i flory Bajkału). Obiad w restauracji. Czas wolny. Wieczorne wejście na kamień Czerskiego, zapoznanie się z panoramą południowego krańca Bajkału i największego w świecie źródła rzecznego rzeki  Angary.   
Kolacja. Nocleg.

Dzień 14 (niedziela) – 29.07: śniadanie. Transfer do Irkucka.  W drodze – odwiedzamy Muzeum Sztuki Snycerskiej «Talcy» – skansenu z najstarszymi zabytkami architektury i kultury ludów przybajkalskich.

Obiad w Irkucku (włączony w koszt). Zakwaterowanie w hotelu. Czas wolny. Kolacja.

Dzień 15 (poniedziałek) – 30.07: śniadanie. Transfer na lotnisko. Wylot do Moskwy. W podróży 6 godzin.  Przylot. Transfer do hotelu. Obiado-kolacja. Nocleg.

Dzień 16 (wtorek) – 31.07: śniadanie. Transfer na lotnisko. Wylot do Warszawy.

CENA:

  1. Cena wyjazdu: 6 500 zł.
  2. Cena podróży (samolot Warszawa – Moskwa w dwie strony, samolot Irkuck – Moskwa w 1 stronę, pociąg Moskwa – Irkuck, transfery z lotniska i dworca w obie strony w Moskwie i Irkucku) – 3 500 zł

Uwaga! * W powyższym programie mogą nastąpić korekty odnośnie ceny tak i w realizacji punktów programu – w zależności, np.: od  zmian kursów walut, od cen za bilety podróży, zmiany ilości uczestników, zmian rozkładu jazdy komunikacji lokalnej i innych czynników zewnętrznych (pogoda, sytuacja polityczna, itp.) – pozostające w gestii pilota- organizatora.

Organizator zapewnia:

* ubezpieczenie NNW i KL
* obecność polskiego pilota – organizatora na całej trasie
* przewodnika w języku polskim i  zwiedzanie według programu: w Moskwie i na Bajkale.
* transfer w Moskwie do hotelu i na dworzec w dzień przylotu i wylotu
* transfer w Irkucku z dworca i na lotnisko w dzień przyjazdu i wylotu
* transport w całym okresie zwiedzania nad Bajkałem zgodnie z programem (bus, UAZ, transport wodny)
* wyżywienie: zgodnie z programem (menu zgodne z miejscową kuchnią i zwyczajami)
* kąpiel w uzdrawiających termalnych źródłach w miejscowości Arszan – sioło Żemczug
* przewóz bagażu na trasie  Listwianka – Kułtuk
* upoważnienie na zwiedzanie Parków Narodowych Bajkału.
* program zwiedzania kutrem wzdłuż Kolei Okołobajkalskiej z obiadem w formie „piknik”
* zwiedzanie Irkucka pieszo z przewodnikiem miejscowym
* zorganizowane spotkanie z Polonią Irkucka
* przeprawa promowa Port Bajkał  – Listwianka
* bilety kolejowe na pociąg Kolejki Okołobajkalskiej od stacji Ułanowo do Port – Bajkał
* bilety do muzeum Bajkału w Listwiance
* bilety do retro – parku Listwianka
* bilety do muzeum sztuki snycerskiej „Talcy”
* bilety na kolejkę linową   na głaz Czerskiego w Listwiance
* noclegi: zgodnie z programem – 2 noclegi w Moskwie (łazienki w pokojach), baza wypoczynkowa nad Małym Morzem (z łazienkami w pokojach), miejscowość Listwianka (łazienka na 2 pokoje), miejscowość Arszan (łazienki na korytarzu), hotel w Irkucku (łazienki w pokojach), baza noclegowa Kolejki Okiołobakalskiej (łazienki na zewnątrz).
* koszt wizy rosyjskiej
* załatwienie formalności wizowych

Cena nie zawiera:

* wyżywienia w pociągu,
* biletów wejściowych w Moskwie
* innych dodatkowych fakultetów
Ubranie:

należy przygotować się na róże warunki atmosferyczne – również deszcz, przebywanie na świeżym powietrzu, potrzebne będą wygodne buty; chętni mogą wziąć kostium kąpielowy, by wykąpać się w zimnym Bajkale zawsze latem ok. 9° C, w ciepłych źródłach termalnych, jest też fakultatywnie możliwość skorzystania z ruskiej bani (ostrożnie przy chorobach serca). W świątyniach prawosławnych należy mieć odpowiedni strój: nakrycie głowy i długa spódnica (Panie) oraz długie spodnie (Panowie)

Informacje dodatkowe:

* Irkuck – Wierszyna odległość 120 km. Ostatni odcinek po drodze szutrowej.
* Irkuck – Talcy odległość ok. 50 km.
* Irkuck – Chużyr (główna osada na wyspie Olchon) ok. 320 km.
* Irkuck – Listwianka ok. 70 km
* Irkuck – Arszan ok 214 km

Transport na Bajkale: bus, UAZy, statek, prom.
Transport w Moskwie: bus, taxi, metro.

Podróż:

– samolot

proszę pamiętać o limicie kilogramów dotyczących  bagażu, i o przepisach dotyczących zakazu posiadania  ostrych przedmiotów (pilnik, nożyczki itd.) oraz napojów, dezodorantów, płynów kosmetycznych, po goleniu itd. w butelkach o pojemności powyżej 100 ml

– pociąg

przedziały dwuosobowe lub czteroosobowe (w zależności od wykupionego biletu), do dyspozycji dwie toalety z umywalkami na wagon, gorąca woda dostępna na początku korytarza (u opiekuna wagonu), pościel do wykupienia w pociągu, proszę zabrać ze sobą wyżywienie – w restauracji w pociągu bywa drogo i niesmacznie, lepiej kupować jedzenie podczas postoju pociągu na dworcach od tak zwanych „bab”, które mają nawet gotowe obiady.

UWAGA: podczas postojów proszę zabierać ze sobą dokumenty i pieniądze z przedziału, jeśli chcą Państwo oddalić się od pociągu, proszę za każdym razem upewniać się u kierownika wagonu, jak długi będzie postój i informować go o oddaleniu się, aby nie dawał sygnału do odjazdu bez Państwa.

Kolej Transsyberyjska jest najdłuższym odcinkiem kolejowym na świecie przecinającym całą Eurazję z zachodu na wschód wraz z jej ośmioma strefami czasowymi.

Jedziemy według programu odcinkiem Moskwa –  – Irkuck:   5.153 km  3,5 dnia:

 poniedziałek wieczór – piątek rano

WARTO WIEDZIEĆ:

Waluta

 Obowiązującą walutą w Rosji są ruble. Wymienić złote na ruble można w banku albo w  kantorach. Proponujemy przed wyjazdem kupić trochę rubli na pierwsze wydatki. W Rosji wymiana waluty realizuje się w bankach lub kantorach. Aktualny kurs proszę śledzić przez internet. Przy wymianie waluty w Rosji trzeba mieć przy sobie paszport, który należy okazać w miarę potrzeby.

Płatność kartą

 W Rosji w większości miejsc można płacić kartą płatniczą Maestro, Visa, Visa Electron i pod. Odnośnie wysokości pobieranych opłat za korzystanie z karty za granicą prosimy dowiedzieć się w swoim banku.

Granica

Przy przekroczeniu granicy wymagana jest wiza. Aby uzyskać wizę 30 dni przed wyjazdem należy złożyć dokumentację wizową: 1 zdjęcie (o wymiarach 3,5 x 4,5 cm, aktualne, kolorowe, matowe, en face (na wprost), na jasnym tle), wypełniony wniosek wizowy i paszport ważny co najmniej 6 miesięcy od daty wyjazdu z terytorium Rosji, z co najmniej dwoma wolnymi stronami.

Czas

W Irkucku  należy przesunąć zegarek o 7 godz. do przodu

UWAGA:  Poczucie czasu  na Wschodzie jest…  „wschodnie” i  znacznie odbiega od standardów europejskich, dlatego podczas nieprzewidzianych sytuacji wymagana jest wyrozumiałość i cierpliwość. Nagrodą za to są kontakty z fantastycznymi  ludźmi oraz  wspaniałe przeżycia i widoki.

Po drodze z okna  pociągu i na stacjach:

– Największe miasta

Spośród mijanych w trasie 89 miast, pięć z nich liczy ponad 1 milion mieszkańców. Należą do nich: Moskwa, Perm, Jekaterynburg, Omsk i Nowosybirsk. Są to zarazem pierwsze większe mijane miasta na trasie. Prawie 1 milion mieszkańców posiada Krasnojarsk (930.000). Oczywiście do milionowych miast zaliczają się również Harbin i Pekin, które można zobaczyć jadąc jednym z dwóch głównych odgałęzień Kolei Transsyberyjskiej.

– Najdłuższe rzeki i mosty

Na trasie wybudowano mosty na 16 wielkich rzekach. Zaliczamy następujące rzeki: Wołga, Wjatka, Kama, Tobol, Irtysz, Ob, Tom, Czulym, Jenisej, Oka, Selenga, Seja, Bureja, Amur, Chor i Ussuri. Najszerszą z nich w miejscu przebiegu torów kolejowych jest rzeka Amur o szerokości prawie 3 km. W wypadku większości pozostałych rzek tory kolejowe zostały przeprowadzone w ich węższych partiach, mierzących zazwyczaj około 1 km. Najbardziej kłopotliwą jest jednak rzeka Chor niedaleko Chabarowska, której woda podczas wiosennych powodzi może powstać z koryta nawet na wysokość 9 m.

Najdłuższym mostem na trasie był i jest wybudowany w latach 1913-1916 most na rzece Amur, wówczas o długości 2568 m. Na jego miejscu powstał w latach 1991-1999 wielki kolejowo-samochodowy most żelazny o długości 2612 m. Kolejnymi wielkimi mostami są mosty na rzekach Seja (1102 m), Kama (945 m), Jenisej (934 m), Ob (820 m) i Irtysz (734 m)

– Największy dworzec

Największym dworcem jest wybudowany tuż przed wojną, w roku 1940, Dworzec Nowosybirsk Główny (Nowosybirsk Glawnyj). Ciekawostką jest jednak inny dworzec, zbudowany jako prawdopodobnie jedyny na świecie całkowicie z marmuru, Dworzec Sljudjanka 1 w pobliżu brzegu Jeziora Bajkał na 5311 km trasy Kolei Transsyberyjskiej. Został on wybudowany w roku 1904 jako pomnik na cześć budowniczych tego niepowtarzalnego arcydzieła jakim jest Kolej Bajkalska. Dworzec zachował się do dziś w praktycznie nienaruszonej formie.

I inne atrakcje i ciekawostki geograficzne.

Jest to propozycja dla podróżników.Osoby chętne na tą wycieczkę proszone są o kontakt z :
Eugeniusz Czerwiński – tel 607 572 234